شهریور 19, 1403 مشکل صدای دوربین مداربسته

مشکل صدای دوربین مداربسته

در سیستم های نظارتی، علاوه بر ضبط تصویر، صدای محیط را نیز می توانید ضبط کنید. این امکان از طریق میکروفن دوربین مداربسته میسر است. میکروفن به دو صورت داخلی و خارجی قابل استفاده است. حال چگونه می توانید صدای دوربین مداربسته را قطع یا وصل کنید؟! تنظیم صدا چگونه است؟ اگر با این سوالات روبرو هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله می خواهیم مشکل صدای دوربین مداربسته را از جوانب مختلف بررسی و راه حل های ممکن را مطرح کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

علت مشکل صدای دوربین مداربسته

اگر با ضبط صدای دوربین مدار بسته دچار چالش شده اید، علت مشکلات صدای دوربین شامل موارد زیر است:

  1. تنظیمات نادرست ضبط صدا: تنظیمات ضبط صدا برای دوربین مورد نظر ممکن است غیر فعال باشد.
  2. خرابی میکروفن دوربین: وجود اشکال و خرابی در میکروفن
  3. اتصال نادرست میکروفن خارجی به دوربین یا دستگاه: اتصال میکروفن را بررسی کنید که به پورت درستی متصل باشد.
  4. دوری میکروفن از کانون صدا: میکروفن خارجی  قابلیت جابجایی دارد، آن را در مکان دیگر تست کنید.
  5. نصب در جایی با آلودگی صوتی: آلودگی صوتی مانع از دریافت کامل صداهای اصلی می شود. مجاورت در و پنجره از مناطق آلودگی صوتی بالایی است.
  6. نصب در مجاورت کابل فشار قوی: عبور کابل فشار قوی برق موجب ایجاد نویز در میکروفن و دوربین می شود.
  7. نویز در میکروفن: از میکروفن های باکیفیت که دارای فیلترهای صوتی هستند استفاده کنید.
  8. مشکلات سخت‌افزاری در DVR یا NVR: اشکالات و خرابی در دستگاه ضبط مانع از عملکرد صحیح و ضبط صدا می شود.
  9. تاخیر در ضبط صدا: گاهی اوقات مشکلات شبکه یا سیستم می‌تواند باعث ایجاد تاخیر در ضبط صدا شود.
  10. تنظیمات نادرست کدک صوتی: استفاده از کدک‌های صوتی نادرست ممکن است باعث کاهش کیفیت صدا یا عدم ضبط آن شود.

به طور کلی می توانید صدای شنیده شده از دوربین مداربسته را به دسته های مختلف تقسیم کرد:

  • صدای بوق یا بیپ از دوربین شنیده می شود. این دسته از صداها معمولا به عنوان اعلان یا هشدار به کاربر است. بنابراین علت صدای بوق زدن دوربین، هشدار قطع برق، تشخیص خرابکاری و… است. اگر این گونه صداها مشکل شماست مقاله “علت بوق زدن دستگاه دی وی ار” را بخوانید.
  • دسته دوم از مشکلات صدای دوربین مداربسته به ضبط صدا و تنظیمات صدای دوربین مداربسته ارتباط دارد.
  • و از دیگر دلایل مشکل صدای دوربین مدار بسته مشکلاتی است که به میکروفن، تنظیمات و خرابی آن مربوط می شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله “علت نویز دوربین مداربسته” و راه برطرف کردن آن را بخوانید.

برای آنکه بتوانیم مشکلات صدای دوربین مداربسته (مربوط به ضبط صدا) را بهتر بررسی و اشکال را رفع کنیم، لازم است بدانیم چگونه صدای دوربین مداربسته را فعال و یا قطع کنیم.

چگونه صدای دوربین مداربسته را فعال کنیم

با توجه به اینکه دوربین مداربسته شما مجهز به میکروفن داخلی است و یا از میکروفون خارجی استفاده می کنید، فعال کردن صدای دوربین متفاوت خواهد بود. در این قسمت نحوه فعال کردن صدای دوربین مداربسته هایک ویژن را شرح می دهیم. فعال کردن صدای دوربین مداربسته در سایر برندها نیز مشابه هایک ویژن است و تفاوت کمی دارد. بنابراین این مطلب برای کاربران دوربین مداربسته به طور عمومی مفید خواهد بود.

اگر دوربین مداربسته شما مجهز به میکروفون داخلی است به روش زیر صدای دوربین مداربسته را فعال می کنیم:

  1. اگر در صفحه نمایش زنده هستید، با راست کلیک وارد منوی اصلی (Main) شوید.
  2. از بالای صفحه گزینه Configuration که شبیه چرخ دنده است، را انتخاب کنید.
  3. در سمت چپ روی گزینه Record کلیک کنید تا زیر منوی آن نمایش داده شود.
  4. از میان آنها گزینه Parameter را انتخاب کنید. در سمت راست گزینه هایی در اختیار شما قرار می گیرد.
  5. می توانید در دو سربرگ Main Stream و Sub Stream تنظیمات را انجام دهید.
  6. در بخش camera دوربین مورد نظر را انتخاب کنید.
  7. سپس در قسمت Stream Type گزینه Video & Audio را انتخاب کنید.
  8. در ستون Main Stream (Continuous) تنظیم ضبط صدا و تصویر در حالت کلی و در ستون Main Stream (Event) تنظیم ضبط صدا و تصویر در زمان رویدادها را تعیین می کنید.
  9. در قسمت Audio Source گزینه Camera یا Auto را انتخاب کنید.
  10. سایر بخش های تنظیمات ضبط دوربین مداربسته را براساس نیاز خود تنظیم کنید و در آخر روی دکمه Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

ممکن است بعد از کلیک روی Apply پیغامی ظاهر شود مبنی براینکه تغییرات با ریبوت کردن دوربین قابل اجراست. شما می توانید همان موقع با تایید این پیغام، دوربین را ریبوت کنید و تغییرات اعمال شود.

فعال کردن صدای دوربین مداربسته در HVR

فعال کردن صدای دوربین مداربسته در NVR

این امکان وجود دارد که به دلیل متفاوت بودن دستگاه ضبط یا برنامه مورد استفاده شما، ظاهر پنجره ها و گزینه ها کمی تفاوت داشته باشند. به عنوان مثال در دستگاه NVR مدل دیگر در سمت چپ گزینه Video Parameter وجود دارد که با انتخاب آن، وارد تنظیمات ضبط صدا می شوید. Main Stream و Sub Stream نیز در همان قسمت وجود دارد. با انتخاب Video & Audio  در قسمت Stream Type ضبط تصاویر همراه با صدا انجام می شود.

با رفتن به بخش نمایش زنده یا Live، کادر مربوط به دوربین مورد نظر را مشاهده کنید و با موس در قسمت پایینی کادر بروید. ابزاری در اختیار شما گذاشته شده که Volume به صورت بلندگو دیده می شود. از طریق آن می توانید صدا را Mute یا قطع و یا کم و زیاد کنید. این ابزار در پایین همان کادر تصویر دوربین وجود دارد. اگر از طریق وب تنظیمات را انجام می دهید این ابزار در پایین پنجره ای که شامل تصاویر دوربین هاست قرار دارد. با انتخاب هر کادر مربوط به دوربین، این ابزار برای آن دوربین قابل استفاده است.

فعال کردن صدای دوربین مداربسته با میکروفن خارجی

اگر دوربین مداربسته به میکروفن داخلی مجهز نباشد، چگونه صدای دوربین مداربسته را فعال کنیم؟ برای ضبط صدا نیاز به میکروفن خارجی دارید. این میکروفن هم می تواند به دوربین مداربسته (در صورت پشتیبانی) متصل شود و هم به دستگاه ضبط. برای اتصال میکروفن خارجی مقاله نصب میکروفن دوربین مداربسته را بخوانید.

با این فرض که باید میکروفن به دستگاه ضبط متصل شود، مطلب را ادامه می دهیم. در پشت دستگاه های ضبط بنا به مدل دستگاه، یک یا تعدادی ورودی و خروجی صدا وجود دارد. میکروفن های خارجی را به پورت های پشت دستگاه باید متصل کنید. سپس از طریق منو وارد تنظیمات شده و مانند میکروفن داخلی، صدای دوربین مداربسته را فعال کنید.

مراحل فعال کردن صدای دوربین مداربسته هایک ویژن:

  1. میکروفون خارجی را به دستگاه ضبط متصل کنید
  2. سپس وارد منوی دستگاه شوید
  3. گزینه Configuration را انتخاب کنید
  4. قسمت Record، گزینه Parameter را انتخاب کنید.
  5. میکروفن در نزدیکی کدام دوربین قرار دارد و صدا با تصویر کدام دوربین قرار است ضبط شود! برهمین اساس دوربین را در پارامترهایی که باید تنظیم کنید، انتخاب می کنید.
  6. بخش Stream Type را روی Video & Audio قرار دهید.
  7. در صورت وجود گزینه Audio Source، آن را روی Auto قرار دهید.
  8. این تنظیمات را در قسمت Main Stream (Event) نیز انجام دهید.
  9. در آخر روی دکمه Apply برای اعمال تغییرات کلیک کنید.
  10. در Sub-Stream بسته به نیاز شما برای داشتن صدا در آن می توانید این تنظیمات را انجام دهید و یا صدا را در آن غیر فعال بگذارید.

چگونه صدای دوربین مداربسته را قطع کنیم

در بخش قبل یادگرفتیم چگونه صدای دوربین مداربسته را فعال کنیم، در این قسمت نیز می خواهیم بدانیم چگونه صدای دوربین مداربسته را قطع کنیم. ضبط صدا همزمان با تصویر، بسیار مفید و کاربردی است. اما باید در نظر داشته باشید این نحو ضبط و نظارت در همه مکان ها قابل استفاده نیست. در محیط های شلوغ و پر سروصدا معمولا ضبط صدا کار بیهوده‌ای است. همچنین ممکن است بخواهید صدا ضبط شود اما در نمایش و پخش تصاویر، صدای دوربین را برای چند لحظه قطع کنید. در ادمه برای هر دو حالت را شرح می دهیم.

اگر برای مدتی فقط می خواهید صدا قطع شود، در نمایش زنده یا پخش تصاویر دوربین مداربسته از ابزارهایی که در پایین کادر دوربین یا پنجره تصاویر قرار دارد استفاده کنید. آیکن مربوط به صدا، شبیه به بلندگو است. با کلیک روی آن به حالت Mute می رود و با کلیک مجدد از این حالت خارج می شود. همچنین با حرکت دکمه ولوم می توانید بلندی صدا را تنظیم کنید.

اگر دوربین مداربسته شما مجهز به میکروفن داخلی است به این روش صدای دوربین را قطع کنید:

  1. از نوار منوی بالای صفحه Configuration را انتخاب کنید.
  2. در قسمت تنظیمات ضبط بروید (گزینه Record و بعد Parameter و در برخی دستگاه ها گزینه Video Parameter را انتخاب کنید).
  3. در قسمت Camera دوربین مداربسته ای که قرار است صدای آن را قطع کنید را انتخاب کنید.
  4. سپس در قسمت Stream Type گزینه Video را انتخاب کنید.
  5. روی دکمه Apply کلیک کنید.
  6. با تایید پیغام مبنی براینکه باید دوربین ریبوت شود تا تنظیمات اعمال شود، تنظیمات جدید قابل اجراست.
  7. این تنظیمات را در هر دو Stream ها انجام دهید تا در هر حالت ضبط صدا غیر فعال شود.

چرا دوربین مداربسته صدا ندارد

هنگام  مشاهده تصاویر دوربین مداربسته ممکن است هیچ صدایی از دوربین مداربسته شنیده نشود که موارد زیر می تواند علت صدا نداشتن دوربین مداربسته باشد:

  • مشکل از تغذیه میکروفن است
  • شاید هیچگونه صدا و صوتی در محیط وجود ندارد
  • کابل صدا خراب شده است
  • دستگاه دارای نقص سخت افزاری شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *